zaterdag 10 augustus 2013

Yumitalk

na drie dagen droog oefenen
schoot ik met Yumi en Ya
vergat van inspanning
te ademen,
had geen kracht
wiebelde op weid gespreide benen:
ze stonden in het luchtledige,
de rondzwiepende romp bungelend in ijlte
had dagenlang pijn
wonend in een hoofd dat registreerde
struikelend bijhield:  wat te doen?
minder denken
doorademen
aarden
vaart minderen
meer doen
en voelen
dat je met een onsje minder beter toekan
kreeg ik -pats..-
de pees op de arm
enerveerde me
geneerde me
vervloekte me
en ontspande
-vroeg me ook af: wie is die mafketel?-
wilde weg lopen
en heel wat laten zien
of verbergen
-een grote streber, ha!-
maar bleef staan
trouw
onder de eigen blikken
en die van anderen
pijnlijk krimpend
oplossend
in grotere ruimte
genoot
dat ik erbij was
naakt meemaken mocht
hoe in mij velen streden
verslagen werden
en weer opkwamen
doorgingen
ongewis waarheen
daarheen
en van de wind
en van die malle vent
voor dat wildgetooide hooi
die zonderlinge pakkies
sierlijk en sereen
ook dat klapwiekende blad
en van het feit op zich:
dit allemaal op het snijpunt van Yumi, Ya en mij ja
moest er om gniffelen
-die ernst, daarom!-
nadat er tranen waren:
eindelijk een moment pijl en boog gegund
om mee te spelen
wankelde weer,
stikte
verging                                                        
neem je plaats
standvastig, adem en handel!
kreeg nog meer pezen op een blauwe arm
zou je je houding niet veranderen?
meer openen (daar links)
misschien minder hard duwen
minder laten zien
ophouden te pogen
te slagen
of zacht te ontkomen
aan falen
beiden kunnen niet
als je gewoon schiet
zoals je kan, of niet,
werk je weg naar je ont-spanning
laat gaan, ook het laten gaan
wil niet graag
maar laat er ruimte voor
wiebel niet
sta
verkramp noch verslof
knijp niet trillend fijn
hou niet stevig vast
en minder nog wat vaart
zodat je ook ziet wat je ziet
fracties oplossend in volgende
de kromme nerf op de pijl
naast het omgekrulde stikkertje
met zwart geworden rand
en berust niet in deze ervaring-
die is de volgende keer waardeloos, voorbij
zoek hem ook niet weer op
als een verslaafde
bovenal; zou je nu eens kunnen zwijgen
gewoon genieten
en beter blijven luisteren
gehoorzame leerling zijn
in de taal van de boog
met haar rijk en helder betoog
ieder keer vers
voor het eerst met elkaar oog in oog?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten